Afspraken met elkaar, dingen uitleggen en overleggen. Zowel in woord als schrift. Maar ook gebruik maken van symbolen leren kinderen het makkelijkst aan doormiddel van spel. In de klas zie je dit terug in kinderen die kunnen uitleggen wat ze bedoelen, kunnen samenwerken met anderen en die voorbereid zijn om te leren lezen.
Buitenspelen is 1 van de meest voorkomende manieren waarop kinderen elkaar leren kennen buiten georganiseerde activiteiten om en stimuleert zo de sociale en communicatieve vaardigheden. Tijdens het spelen kan je gebruik maken van verschillende vormen van communicatie. Je moet namelijk kunnen communiceren om te laten weten dat het klimrek nu een huis is, wanneer je een fantasiespelletje speelt. Dit kan door het te vertellen, maar ook met acties.
Met elkaar in gesprek gaan is handig om afspraken te maken tijdens spel, maar non-verbaal zijn er ook verschillende manieren. Kinderen leren lichaamstaal lezen, leren communiceren door te gebaren of doormiddel van schrijven en tekenen.
Het spelen van fantasiespellen met veel losse materialen heeft naast het stimuleren van de creativiteit nog een ander doel. Namelijk het gebruik maken van symbolen tijdens het spelen. Wanneer je een stok een zwaard noemt, krijgt die stok een nieuwe betekenis. Dit is handig wanneer een kind leert lezen. Doordat ze betekenis kunnen geven aan dingen wordt bijvoorbeeld de letter : Z iets met een klank “zzz”. In plaats van alleen een zigzaglijntje.
Wanneer je met een bal gooit en deze volgt met je ogen, oefen je het volgen van een object. Tijdens het lezen gebruik je deze vaardigheid om de zinnen in een boek van links naar rechts te volgen.
Tips voor op het schoolplein:
- Zorg voor materialen die fantasiespel bevorderen.
- Laat kinderen zelf afspraken maken tijdens hun spel.
- Laat kinderen zelf proberen om conflicten op te lossen en te onderhandelen.
- Zorg voor krijtjes of ander materiaal waarmee getekend en geschreven kan worden.
- Leg ballen, tennisballen, knikkers, hoepels en andere spullen neer die kinderen met hun ogen kunnen volgen tijdens het spelen.
- Laat de kinderen deze spullen zelf ontdekken en laat ze zelf bedenken wat ze ermee willen doen. Spel is pas echt spel als het vanuit een kind zelf komt.