Buiten heeft oneindig veel materialen die geen vast doel hebben. Al is het maar een tak, een steen of een oud kleed dat iemand heeft achtergelaten. Het staat niet vast waar deze dingen voor dienen, en dat maakt de mogelijkheden eindeloos.
Door te spelen met los materiaal wordt de creativiteit, inventiviteit en de fantasie van kinderen gestimuleerd. Die tak kan ineens een zwaard zijn, een verrekijker of een onderdeel van een huis. Het kleed een verstopplek of een kledingstuk. Hoe meer mogelijkheden een stuk speelgoed of materiaal heeft, hoe hoger de speelwaarde ervan. Speelmaterialen met een hogere speelwaarde zorgen voor creatievere mogelijkheden.
Wanneer je meer materialen met een hoge speelwaarde op je plein wilt kun je denken aan:
- Kleden
- Touw
- Banden
- Takken
- Bladeren
- Zand
- Emmers
- Kartonnen dozen
- Mengkommen
- Glazen potten met deksel
- Pollepels
- Pannen
- Blokken
Dit zijn maar een paar opties waar je aan kunt denken. Je kunt eigenlijk bijna alles neerleggen en kinderen zullen er een spel omheen bedenken. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden met het feit dat kinderen soms spelmogelijkheden bedenken die je liever niet hebt. Glazen potten bijvoorbeeld, ze zijn leuk bij veel soorten spel, maar zodra ze ermee gaan overgooien wordt het een risico. Welke spullen wel of niet kunnen zijn afhankelijk van je groep en de leeftijd. Bij sommige kinderen is goede afspraken maken voldoende en bij andere kan je sommige materalen beter achterwege laten.
Nieuw is beter.
Het mooie aan buiten is, dat deze oneindige materialen ook nog eens regelmatig veranderen. In de zomer heb je bladeren, bloemen en beestjes om te vangen. En zodra de herfst begint, noten om te rapen, een heel ander soort blad en andere speel en verstopplekken dan voorheen. Kinderen worden van nature aangetrokken tot dingen die nieuw zijn. Zodra iets afwijkt van normaal, zal dit direct de aandacht trekken. Het nodigt uit om opnieuw te testen, nieuwe spellen te bedenken en om anders te kijken naar het materiaal dat al wel eerder aanwezig was. Want hoe passen die met de nieuwe spullen? Door regelmatig nieuwe dingen toe te voegen of weg te halen op het schoolplein prikkel je de nieuwsgierigheid en blijft het spel uitdagend. Dit betekent niet dat je constant nieuwe spullen moet hebben natuurlijk. Je kunt speelgoed ook rouleren, door bepaalde spullen bewust niet mee te nemen naar buiten en later weer toe te voegen. Of vul eens een grote bak met water en zet deze neer. Maar ook de takken die over zijn van het snoeien laten liggen, of het naar buiten brengen van een stapel dozen werkt prima.
Creatieve oplossingen voor problemen verzinnen, innoveren en kansen zien. Het zijn vaardigheden die handig zijn in de klas, en in de toekomst.
Tips voor op het schoolplein:
- Maak gebruik van losse materialen
- Zorg ervoor dat er regelmatig iets nieuws te vinden is op het schoolplein.
- Zorg voor speelmateriaal met een hoge speelwaarde.
- Laat kinderen zelf verzinnen hoe ze de spullen kunnen gebruiken, geef niet te snel suggesties.